"ew 26 April 1985 80p IR{£1.29 US$1.50 ByAir

s | )

....U.S INTELLIGENCE AGENTS UBFFFL/GHT KEOO7 was FAR
HUDDLED OVER SECRET & ECS,U/;S,{‘E—' V\/;Allg' THE
TRACKING SCREENS.....

/

y B
(U
QY
e
BT

/77

C eee. HE SQUEEZED THE TRIGGER .
TWO DEADLY ANAB MISSILES
STREAKED INTO THE DARKNESS ~

A HIT/ HE HAD BROUGHT NEW

LIFE INTO THE COLD { cef

WAR.... cotis i

NEW EVIDENCE

Korean Air Lines 007

PLUS: Princess Michael’s story e Frances Morrell
@ Vietnam today e Books e Arts

~




KOREAN AIR LINES

WHAT REALLY HAPPENED TO KE007

New evidence about the 1983 shooting down of the jumbo jet disproves all the theories that the
airliner’s course into sensitive Soviet airspace could have been inadvertent navigational error.
The crew must have known they were off track, reports Duncan Campbell. Research by Parrick Forbes

ON 1 SEPTEMBER 1983 Korean Air Lines
flight KE0O0O7 was shot down over the Sea of
Japan with the loss of 269 lives. President
Reagan tried to call the event the ‘Korean Air
Line Massacre’.

Initially, the central question (framed by the
United States) was what level in the Soviet
administration was to blame for such an un-
speakable act. There was, said Reagan after the
episode, ‘no doubt’ that the Soviets knew they
were shooting down a civil airliner.

Since 1983, however, the terms of the debate
have radically shifted. Billion-dollar lawsuits,
expected to last at least another six years, are
under way in New York, against both KAL and
the US government. Two new books have just
been published in the United States, and a third
is due soon, all of which either refuse to dismiss,
or actively endorse the claim that US
intelligence activities helped create the tragedy.

Other reconstructions, notably extensive
articles in the Sunday Times on 22 and 27 May
last year and in the current (25 April) issue of
the New York Review of Books by the Tokyo-
based journalist Murray Sayle, have sought to
exculpate the crew of the Korean Boeing 747
jumbo jet (and by implication, US intelligence
agencies) of deliberately flying into Soviet
airspace. Murray Sayle has claimed to ‘reveal
what really happened’, ‘proving’ how an
accidental navigational error occurred.

New data and analysis provided to the New
Statesman from military sources and analysts in
Japan, the UK and Sweden show, however, that
these claims cannot be true. The data reveals:
® that the KAL pilots could not have made a
single, simple navigational error;

@ that the airliner was only brought down after
a disastrous performance by the Soviet air
defence system;

@ that there was an American « electronic
intelligence satellite in range on the two
occasions that the KAL jumbo jet crossed into
Soviet territory, as the Soviet Union has
alleged. 3

In his recently published book on the KA
disaster, Stanford University Professor
Alexander Dallin carefully balances the
political responses to and suggested technical
explanations for the incident and concludes
that:

It must be acknowledged that with the passage of
time [the argument that the whole thing was
engineered by the United States] unlike all
others, looms stronger than before.

THE FIVE HOUR flight of KE0O7 (the jet’s
actual flight number) began in Anchorage,
Alaska, at 3am local time on 31 August 1983.
Crossing the International Date Line in the
dark it first passed over the Soviet Kamchatka

8

Widely publicised theories of innocent mal-navigation depend entirely on both crew failing to

i

notice the wrong position of a switch directly in front of them, and its consequent effects for

more than 5 hours

peninsula and then entered Soviet airspace for a
second time over Sakhalin Island just after 1815
hours GMT on 1 September. About 10 minutes
later, a Soviet Su-15 interceptor launched two
missiles at the jet, as it was leaving Sakhalin
Island. The 747 was then at an altitude of
33,000 feet — about six miles — and is believed
to have dived into the sea, out of control.

When it left Alaska, KEOO7 appears to have
flown increasingly to the north of its assigned
path — international air route Red 20, the
northernmost of five air corridors between
Alaska and northeast Asia. As it crossed the
Alaska coast, it was already about 12 miles off’
course; by the time it reached Sakhalin it was
almost 400 miles north of where it was
scheduled to pass on the Red 20 air corridor.

It is not possible, in the absence of the ‘black
box, flight recorder or any survivors, to say
what the Korean crew thought they were doing.
But it is now possible to say that the pilots knew
that they were not on their proper course. We
now know that when over the Sea of Okhotsk,
after leaving the Kamchatka peninsula and
before crossing over Sakhalin, the aircraft made
first a turn to the right and then to the left in an
S-bend (see diagram). These changes of course,
of which the pilots could not have been
unaware, took the plane directly over Sakhalin,
instead of continuing what the USSR would
assume was a course into Japanese airspace.

Although KE007 had by then established
direct contact with Japanese air traffic control,
the pilot made no attempt to report his changes
of course as is routinely required by
international air safety rules.

The data needed to prove that KE007 was
misleading air traffic control was, ironically,
first published on the day of the shoot-down
itself, in the evening edition of the Tokyo

newspaper Asahi Shimbun. This was the radar
track of the doomed aircraft as it crossed
Sakhalin Island, when it had been picked up by
the Japanese Self Defence Forces radar station
at Wakkanai at the extreme northern tip of
Japan. A few days later, on 12 September, the
same plot was published, without comment, in
the prestigious US journal, Aviation Week.

This radar plot has since been made available
to the International Civil Aviation Organisation
(ICAQ)and others by the Japanese Self Defence
Agency. Wakkanat radar operators first tracked
the plane (not knowing it to be a western civil
airliner) from a position at 47° 40’ N 143° 45’
E, when it was travelling on a course of about
260 magnetic degrees (ie just south of due west).
During the 17 minutes or so that it was tracked,
this heading changed continuously to the left,
by about 20 degrees. As the Soviet interceptors
closed on KE007, they reported its course as
240 degrees magnetic.

It is clear, however, that before coming into
range of Wakkanai radar KEOO7 had altered
course to the right. Courses from the
Kamchatka peninsula to the point where
KEO007 appeared on Wakkanai radar are about
245 degrees. The aircraft had, therefore,
already changed heading once (to the right)
before being picked up by Wakkanai. These
course changes must have been under the
control of the crew themselves, yet they were
giving at best an incomplete and at worst a false
impression of their movements to air traffic
controllers in Japan. Why this should have been
the case must remain a matter of speculation.

KEOQ07 established radio contact with Japan
when it was crossing Kamchatka (at 1540
GMT). It then radioed that it was at ‘Point
Nippi’ — a compulsory progress reporting
point on the prescribed roure Red 20. The real




Latitude Satellite

orbits

Actual course
of KE0O7

60°N =
Sea
of
Okhotsk
Saos Sakhalin
50°N 4 2208
1 "'. - :
‘.Vladivostoké)‘\\,\g /
40°N +

2026

'4 2032

.
.
,*

#20- / Bering Sea
L4

1850

Simulated
route (ICAO)

PACIFIC

Normal route to Korea

Japan

1
140°E

Point Nippi was then about 140 miles away.
From the moment KE0O07 started to fly over
Sakhalin to the moment when it was hit by
missiles, the crew were in touch with Tokyo.
They reported no equipment failures or any
other difficulty. They certainly did not report
making unauthorised changes of course.
Route Red 20 is almost completely straight
(roughly a great circle route) for over 300 miles
past the point they would have been at, if they
had really passed ‘Point Nippi’ as reported.

SOON AFTER the incident, a range of theories
were offered to explain KE007’s wrong track.
Most were based on the crew mis-setting or
misreading their navigational aids. But a 747
passenger airliner carries two pilots and is
equipped with a multitude of duplicated or
triplicated navigation systems. The KAL 747
had 3 Inertial Navigation Systems (INS), 2
magnetic compasses, 2 weather and ground
radar sets, 7 receivers for radio navigation
beacons, 5 ordinary radio sets, and so on. It
would not have been easy for an experienced
flight crew to misinterpret or disregard every
single indication of a navigational error from all
this cockpit equipment.

ICAO evaluated three of the most persuasive
theories of ‘navigational error’ and published
its report in December 1983. A subsequent
review by ICAO’s Air Navigation Commission
dismissed all of them as insufficient
explanations: ‘The Commission found it
difficult to endorse the conclusions connected
with the scenarios postulated. . .because any of
them contained some points which could not be
explained satisfactorily’.

Nevertheless, one of these ICAO-evaluated
theories continues to be promoted (eg in the
New York Review of Books). This theory is that
instead of flying the aircraft on ‘inertial
navigation’ system — which will pick the
shortest route between any two set points on
earth, KEOO7 was switched to an autopilot set
to fly continuously on a fixed compass bearing.
In 1983, the plane’s manufacturers Boeing and
equipment suppliers Litton Industries
conducted a simulation of what would have
happened if the aircraft had been flown,
unnoticed, on a constant magnetic compass

New Statesman 26 April 1985

First detected
by Japanese

radar e
i Track of
KEO007 from
Kamchatka

Dis-
appears

°.”"h0 Wakkanai radar station
site
9 Japaﬁ

Above: Flight KE007 should have been on
international air route Red 20 (bottom).
Instead, it veered up to 400 miles to the north
(top). ICAO tested the mis-setting theory, and
found that it didn’t match the real path
closely enough. Below: path of KE007 over
Sakhalin Island, from Japanese radar
tracking data.

course of 246 degrees. The simulation, at first,
produces a plausible result (see diagram).

On a constant heading of 246 degrees from
Alaska, the track indeed crosses the Kamchatka
peninsula where KEOO7 did. But after that, the
ICAO report comments, the predicted track
passes ‘80 to 100 NM (nautical miles) south’ of
the actual track of KE00O7. Most importantly,
this track does not cross Sakhalin, but would
instead just graze Soviet airspace and continue
on to northern Japan.

Nevertheless, maps published in the Sunday
Times and in the New York Review of Books
show a magnetic course track — marked as
illustrating a ‘constant magnetic heading 246
degrees’ — as intersecting Sakhalin. The course
for this reconstruction, which contradicts
ICAQ, is given as ‘the British Civil Aviation
Authority’ (CAA). The CAA deny this
responsibility. They have not published, and
do not publish such material, a representative
said this week.

Soon after the flight, one (now former) CAA
expert provided data to BBC’s Newsnight to talk
about the constant magnetic heading theory.
But his calculation then was a rapid estimate
which inspired but did not agree with the later.
simulations carried out for ICAQ. This
discrepancy is not explained in Sayle’s reports.

One attempt to explain this discrepancy
suggests that, when over the Sea of Okhotsk, the
pilots realised that they were not where they
expected. Not wishing immediately to
announce their error, they made first one
change of course, then another, to discover
where they were and to try to get back to their
scheduled course.

Such explanations are conceivable, although
it is still difficult to think of any remotely
plausible explanation for the first change of
course to the right. Particularly since the proper
flight path took them near to sensitive Soviet
areas, the KAL crew should have reported
navigational problems at once. They were in
touch throughout with Tokyo while crossing
Sakhalin. They made a routine request for
clearance to increase height, but made no
mention of course changes. By omission, they
were giving Tokyo the impression that they

. were still flying a straight course.

SOVIET RADAR plots after the incident
showed an S bend in the aircraft’s track as it
approached and crossed Sakhalin. The first
Soviet chartings heavily exaggerated these
course changes, but more realistic data was later
submitted by the USSR to ICAO. The Soviet
Union also reported a curved track in KE007’s
earlier approach route to Kamchatka.

In the recent articles by Murray Sayle, an
ICAO commentary is selectively used to try to
explain these apparent curves as a radar ‘slant
effect’. If, say, an aircraft flies vertically over a
radar station at a height of six miles, it will
appear, electronically, to be six miles away
horizonrally. But the ICAO report points out
that the curve shown on Japan’s Wakkanai
radar, when KE0O07 was at a range that varied
from 140 to 80 miles, ‘obviously. . .would not

_show such a distortion’. The curve in the jumbo

jet’s track is real.

Some commentators have suggested that the
Korean flight path may indeed have been
deliberate, but was intended merely to save fuel.
A great circle route from Alaska to Korea,
crossing the USSR, is shorter than the legal
route. (This theory was indeed advanced early
by Mr Sayle, this time in the Spectator in
October 1983.) But such a hazardous
manoeuvre would inevitably be detected and
reported. It is also improbable that Korean
pilots would deliberately risk the plane and
passengers. to save their employers a few
thousand dollars.

ALTHOUGH KE007 spent two hours in the
aréa of the Sea of Okhotsk — the Soviet
backyard — it spent only about 30 minutes
actually crossing Soviet territory. At a speed of
about 500 knots, crossing Kamchatka would
have taken 25-30 minutes. Crossing Sakhalin
took less than 5 minutes, in both cases allowing
interceptor aircraft (even when launched early)
little time to climb to more than30,000 feet and
close on a fast moving target.

Over Kamchatka, the Soviet interceptors
failed entirely to identify or intercept the

9




airliner before it was out again into
international air space, over the Sea of Okhotsk.
Both US and Japanese intelligence agencies
know roughly what went wrong with Soviet air
defence over Kamchatka, although no data has
officially been made public.

It was totally wrongfooted by KE007; by
some accounts its interceptor pilots were half-
drunk, slow to take off, while two out of three of
its major long range radar stations were out of
order. Soviet air controllers expected the
unidentified intruding aircraft, as was usual, to
turn left away from Soviet airspace towards
Japan before crossing Sakhalin.

As the aircraft turned to overfly Sakhalin,
however, Soviet fighters were again scrambled.
They had about 15 minutes in which to
intercept the intruder inside Soviet airspace. At
the Wakkanai radar and intelligence base, the
Japanese recorded both the radar plot and radio
messages from Soviet pilots to the ground.
These have been given to ICAOQ.

However, using classified and sensitive
equipment, Japan and the US also recorded the
signals from the Soviet ground controllers,
providing a complete picture of Soviet
interception activities.

This shows that, as the KEQO7 approached
Sakhalin, Soviet ground controllers gave their
fighters the wrong course to intercept the
incoming aircraft. Some interceptors were then
involved in a tail chase with KE0O7, which was
high above them, travelling at 400-500 knots,
with only a few minutes to close on and identify
the target and signal it to land. If the aircraft did
not comply with such an order, it would have to
be shot down; but such an attack would be
uniawful outside Soviet airspace.

The transcript of the air-to-ground messages
provided to the United Nations by the US, after
rectification of some omissions. indicates what
happened next. The Soviet pilot was clearly
puzzled by the lights being shown by the target
aircraft (despite an assertion by the Soviet
government that there were never any lights
on), but there wasn’t time to investigate fully.

- He reported firing bursts of tracer shells to alert
the airliner to the fact that it was being
intercepted; but the correlated radar plot
indicates that the interceptor was then still both
below and well behind KE007.

IN LATER PRESENTING an elaborate
account of the KAL incident as an explicit US-
directed electronic intelligence-gathering
operation, Marshal Ogarkov of the Soviet
Union displayed a large map showing the
alleged simultaneous presence off the USSR of
four surveillance aircraft. There was also, he
claimed, a ‘Ferret D’ satellite passing overhead
— its passes timed to coincide with the KAL
incursions.

The credibility of the Soviet account appears
enhanced by the fact that the United States at
first contrived not to mention the presence near
to KEOO07, at one stage, of an RC-135 spy plane.
But neither the Soviet nor US governments
have been willing to help independent
specialists identify what satellite was being
described, or assess whether it might have
played a role. The designation ‘Ferret D* is a
Soviet one.

Identifying such satellites has been made
particularly difficult recently. The United
States used to publish, though NASA, daily

10

lists of the orbits of space objects for specialist
use. But in June 1983, two months before the
KAL incident, the US removed from this list all
data about their own military satellites.
However, an international expert in military
activities in space, Dr Bhupendra Jasani of
SIPRI (the Stockholm International Peace
Research Institute) has now fully analysed the
pattern of US Elint satellite activities, and
found that such a satellite was roughly in the
positions that Marshal Ogarkov described.
There is no evidence as to whether its presence
was ‘co-ordinated’, or merely coincidental.
One Flint satellite, known by its international
launch number 1982-41C, matches the Soviet
timing of satellite passes. This satellite was
launched on 11 May 1982 accompanying a US
Air Force ‘Big Bird® KH-9 photographic
reconnaissance satellite, but was then placed in
an independent circular orbit, at an altitude of
about 440 miles. During the KAL incursion, it
crossed the Sakhalin/Kamchatka area three
times, roughly but not exactly, in the manner
described by the Soviet Union. The times and
ground tracks of the 1982-41C Elint satellite
calculated by Jasani are shown in the diagram.
Curiously, the map presented by Marshal
Ogarkov and later published in Pravda, makes a
number of errors in showing the ground track.
The errors, about the angle and spacing of
successive orbits, are so elementary that they
seem scarcely to be accidental. But they serve no
particular purpose. There is no alternative
intelligence satellite which could have been
involved in the fashion described. Dr Jasani’s
analysis will be published in June in the 1985
SIPRI Yearbook. : ]

LEVENE AFFAIR

MINDING THEIR
OWN BUSINESS

Gordon Brown looks at the
role of private sector
managers drafted into the
civil service

SUSPICIONS ABOUT the improper
influence of big business in Mrs Thatcher’s
administration will continue to grow as long as
the Prime Minister refuses to explain the details
of Mr Peter Levene’s appointment as Head of
Defence Procurement at a total of £107,000 a
year. Mr Levene was the chairperson of the
weapons firm, United Scientific Holdings.

On the nation’s payroll, Mr Levene ranks
below only the Royal Family, and far above any
other public servant. There is considerable
interest in his appointment, yet, under
maximum political pressure, only a minimum
has been revealed. Unanswered questions
include:
® Why Mr Levene was considered unsuitable
for the necessary certificate of qualification
from the Civil Service Commissioners
® Under what circumstances his appointment
took place without it
©® Whether Ministers connived in the setting up
of a shell ecompany whose sole purpose was to

Peter Levene: Yes, Minister, it’s a fair profit

make Mr Peter Levene available for a civil
service secondment g

® How it is proposed to avoid an apparently
inescapable conflict of interest between Mr
Levene’s corporate connexions and his public
responsibilities.

Mr Levene’s appointment was illegal in that,
as Mrs Thatcher admitted to Parliament, it
broke the strict procedures governing such
appointments. Some remarkable limitations
have already had to put upon it, because, aftera
row and a ruling, he is to be debarred from
direct dealings with his 11 former arms
companies in the United Scientific Holdings
group. Uniquely among civil servants he, as a
Chief Accounting Officer, is fiscally
responsible for transactions of which he is to
have no official knowledge. These transactions
include some of the biggest defence orders
contemplated after Trident — the army’s
armoured personnel carrier for the ’80s (for
which his former company is tendering) and the
army’s new battle tank for-the *90s (for which
his company has already submitted designs).

During his first year in post, Mr. Levene’s
procurement assistants are to be put in the
invidious position of making the decisions
about these contracts — and about the dispute
between the Procurement Executive and Mr
Levene’s business associates, after Mr Levene
supplied ex-Israel gun pods for use in Phantoms
in the Falklands. The gun-pods had to be
refurbished and the government is now trying
to recover some of the £4m which Mr Levene
charged for the equipment. If the government
does not feel safe buying a second-hand gun pod
from Mr Levene, can they seriously entrust

~ such an arms dealer with the nation’s £8 billion

procurement budget? The armed forces may
have some way to go before procurement is
handed over to Milo Minderbinder — but the
appointment of Mr Levene appears as a
substantial first step in that direction.

Despite all this it is clear that, with her
personal endorsement of Mr Levene, Mrs
Thatcher is well on her way to creating her own-

4
£
~
:

9

&

9
&
R,




	Page 1
	Titles
	Korean Air Lines 007 

	Images
	Image 1
	Image 2


	Page 2
	Titles
	WHAT REALLY HAPPENED ·TO KE007 
	. 

	Images
	Image 1


	Page 3
	Images
	Image 1
	Image 2


	Page 4

